Vallmo Coral Reef

Igår sådde jag vallmon Coral Reef. För tre år sen sådde jag denna underbara vallmo och jag räknar Coral Reef som en av mina mest lyckade sådder.


Den blommar tidigt i juni. Det står juli-september på påsen men det stämde bara första året  här hos mig, sen har den alltid kommit i juni vilket jag tycker om. Det finns inte så många perenner som blommar då och ingen som Coral Reef. När blomman är på gång ser frökapseln ut som en mule på en kamel. Från det att kapseln börjar öppna sig bjuds man på en föreställning som kan få mig att beundra denna primadonna i timmar.  Blommorna kan bli upp till 10 cm. Bilderna gör den inte riktigt rättvisa.



En annan enorm fördel är att den är rådjurssäker, vilket aldrig är fel, och lättskött. Jag har ett helt gäng Coral Reef i min Regnbågsrabatt och den här sådden ska hamna i halvön och hos vänner. Jag känner många som har förälskat sig i henne. 

Kommentarer

Åh, undrar om det är den jag har!?! Fick av min mamma ett år för länge sen, men har aldrig fått något namn på den. Samma färg är det... måste kolla i sommar och jämföra med dina vackra bilder :D. //Ha en riktigt bra vecka. Kram från mig
Kerstin sa…
Jag undrar också om det kan vara den här jag köpte som planta förra året. Namnet låter bekant och den ser lite bekant ut också. Efter dina fina bilder börjar man ju längta ännu mer efter våren och att få se den blomma "på riktigt" (den hade så gott som blommat över när jag köpte den). :-)
/Kerstin
Den ser underbar ut!Vallmo kan man inte få för många av.Det är så mycket personlighet i dem och fast blomman är kortlivad är plantan vacker under lång tid.
Anna-Maria sa…
Det var inte svårt att bli förälskad i henne :)
Härlig färg.Undrar om inte det är samma som jag har.Den har stått i rabatten i många år.Kram
Den ser helt underbar ut. Bra tips!!

Kram
Hans sa…
Vilken underbar Vallmo. Jag förstår att du tycker om denna. Fantastiska bilder.
Ha det fint.
Anonym sa…
Åååh vad fin den är. Och så glad jag är att jag har en nyinköpt fröpåse med just denna skönhet som ligger och väntar. I helgen blir det sådd! :) Kram Hanna
Byronesse sa…
Åh, Hélena, dina bilder är magiska! Jag har massor att lära där...
Vallmon är också magisk. Särskilt vacker mot ert fina staket tycker jag.

Kram/Em
Marina sa…
Den där är jättefin! Jag borde kanske skaffa mig någon mer vallmo än den vita jag har???

Kram!
Det är något vulgärt över vallmo. Jag älskar dem också. Inte så konstigt kanske då vallmosläktet är nära släkt med ranunkelsläktet.
AnnaHelena sa…
Åh, tack för tipset! Ska testa den i år jag också!

Kram // AH
Vallmo- Den vackraste av de vackraste! Vilka vackra foton!
Lena sa…
Nämen, nu måste du sluta!

Jag skulle ju inte så något alls, jag har inte plats...
...och redan har jag chili på gång och detta kan jag ju inte motstå heller. Sveavägen och Wiebulls, here I come!

Allvarligt talat, du skriver så fint om allt det underbara och tar så fina foton att man bara måste prova själv. Och jag är helt seriös om morgondagens besök på Weibulls!

Kramar
Landbohaven sa…
Gode billeder.
Hvor er den smuk.
Vilken fantastiskt vacker primadonna !! Dina bilder är helt magiska ... blir oerhört sugen att köpa fröer direkt ... för den här skulle jag vilja ha i rabatten !
Ha det så gott !
Kram/Isa
Oh! Det är en favorit här hos mig också. Har också lyckats bra med frösådderna så jag har en mängd plantor. :) Ska flytta in dem i min kommande bronsrabatt har jag tänkt.. Den ska gå i rosa och brunt. Tror Coral Reef kommer göra sig finfint där.
Kram igen!

Populära inlägg