Alla pratar om den skyddande snön...

 I alla trädgårdsböcker och tidningar som jag har läst skriver man om hur bra det är för alla växter att de kommer snö som lägger sig som ett skyddande täck över allt. Att vintrar med barmark är det värsta som växterna kan råka ut för. Som alltid finns det två sidor av myntet.

Om man som vi har en tomt full med ängssork så är det perfekt för dom små liven att gräva tunnlar under snön och gnaga på alla buskar, rosor och träd som de kan hitta. Första året vi råkade ut för det här ringbarkades hela avenbokshäcken och det var bara att slänga alla plantor. Alla rosor kapades vid marken och det året fick vi ingen blomning från vår fantastiska Venusta Pendula eftersom hon blommar på fjolåretsved. I år har vi varit ute och grävt runt alla våra buskar, träd och klätterrosor regelbundet för att slippa möta den här synen:


Kan inte i ord beskriva sorgen över all förödelse och det mest retfulla var att jag gick omkring och var så nöjd att alla växter hade det så bra under det tjocka värmande snötäcket. 

Annars känns det lite småjobbigt just nu. Jag brukar inte klaga på bloggen men vi, jag och H, blir inte friska och idag fick vi åka in till akuten med F. F har haft över 40 graders feber hela helgen och idag åkte det upp till över 41, där gick vår gräns. Efter provtagningar konstaterar läkaren att han troligtvis har åkt på en ny influensa. Fem dagar frisk och sen blir han sjuk igen. Ledsen att jag gnäller men idag är ingen bra dag. Nu när F sover flyr jag in på mina webalbum och njuter av sommarblommor. Försöker se vårljuset i tunneln och drömmer mig bort till sommaren.



Har nog aldrig längtat så mycket efter sommar och sol som i år.

Kommentarer

Trist med sjukan som aldrig ger sig! Krya på er! Bedrövligt vad de kan ställa till med de där sorkarna :-( Vi har inga såna problem, kanske för att vi har två katter? Förstår att du längtar efter vår och sommar!
M/S Design sa…
Hoppas verkligen att det vänder för er snart så ni blir bra!!
Har samma problem som du med Sorkskador och man bävar för vad som dyker upp när snön försvinner och dessutom alla fläksador som den tunga snön ställer till med.
Krya på er
Mariana
Ulrika sa…
Usch vad eländigt för er både med sork och sjukdomar! Hoppas ni snart är friska och krya och att alla växter har klarat sig från marodörerna

Kram Ulrika
GladiGrönt sa…
Oj, vilken olycka med alla sorkar. Vi hade också på det viset för nåt år sedan. Då förstod min man att mitt tjat om att trampa runt träden inte var så dumt ( jag låg sjuk så jag kunde inte själv det året). Hoppas nu att ni blir friska allihopa, influensan blir tyvärr långvarig ibland, men att ta sprutan känns ju inte som något bra alternativ heller.
blompia sa…
Oj, ibland är verkligen livet jobbigt. Och när barnen inte mår bra blir man riktigt vingklippt.
Det är verkligen sällsynt att du klagar, så jag förstår att det är tungt nu. Tänker på er och önskar at alla goda krafter ska samverka till en förbättring!
Kram Pia
Du har allt rätt att få vara gnällig. Fast jag upplever det inte som gnäll. Gnäll är när man dag in och dag ut berättar hur jobbigt allt är.
Jäk...sorkar vilket elände!
Tur att du har så många fina bilder att njuta av.
Allt gott
Annika
Min lilla tjej har legat sen i fredags med 40 grader:( hon har nog aldrig varit så hängig! Inte kul. Hoppas allt reder sig . Snart kommer solen! Annica
Byronesse sa…
Oj, stackare där! Nu har ni verkligen fått dras med eländet länge. Styrkekramar och kärlek!/Em
Fröpåsen sa…
Det gör du rätt i. Stackars er!
Hoppas på god bättring!
Förstår att det känns trist och nervöst med sorkarnas framfart, man tappar liksom lusten.
Kram Maria
Marina sa…
Det räknas nog inte som klagan när man har det som ni har det just nu. Sjuka små barn, eller stora, är inte roligt. Oscar har haft den där riktiga influensan när han var liten och det blev lunginflammation av det. Inte roligt när han satt och somnade i mitt knä, het som en kamin och blå om läpparna. Då blev det akuten och inhalering mm.
Vissa dagar eller perioder är sämre än andra. Det vänder men det kan vara riktigt drygt när man är mitt i det. Då får man tycka att det är jobbigt.

Sork har ställt till det här för en del år sedan men inte så som hos er. Jag läste då att man ska trampa till snön runt buskar och träd som man är rädd om. De trivs inte med att försöka gräva sina gångar i packad snö.

Hoppas allt ordnar sig med både växter och feber.

Snart kommer mer ljus och mer utomhustid. Då trivs nog inte bacillerna så bra.

Kramar
samson sa…
Usch,vad jobbigt med så hög feber
den här influensan är verkligen inte kul
krya på er
maggan
Nora sa…
Va tråkigt att höra att ni fortfarande är sjuka. Stackars F - hoppas han blir bättre snart!
Sork har vi inte här hos oss (peppar, peppar). Va otroligt trist det måste vara att se förstörelse när man tror att man skall mötas av gröna spiror och skott när snön försvinner. Hoppas ni slipper eländet i år!
Krya på er!
Kram!
Stackars lille F. Jobbig för både honom och er. Man blir ju orolig när febern stiger. Hoppas han piggar på sig snabbt.
Illa med sork!! Jag har inte de uchlingarna hos mig som tur är. Dock har jag haft en del barfrost i vinter, så jag vet inte hur det ser ut med skador.
Krya på er.
Stor kram Maria
Aud sa…
Håper dere snart er friske igjen alle sammen. Kjenner igjen uroen over høy feber hos barn.
Eva Linnea sa…
Krya på er!!!! Det är ett elände det där med förkylningar så här års. Jag skyller på den dåliga sommaren förra året, så vi får hoppas det blir "andra bullar" i år. Sol & värme behövs NU. Inte undra på att folk sticker till Thailand. Snö (och slask) har vi också fått nog av, eller hur?
Kram från EvaLinena
Veronica sa…
Men Åhh! vad synd om er! Vi har klarat oss från influensan... peppar, peppar!

Det är så jobbigt när det bara går runt, runt! jag kommer ihåg hur det var att ha småbarn :(

Men influenser går över full eller senare men det gör inte sorkangrepp så hoppas verkligen att ert grävande gett resultat !
Snart...snart är det vår :)

Eller?

Kram och krya på er!
Lena sa…
Näe, vad trist för er att ni inte blir bättre och att F. åkt på influensan igen. Inget är värre när ens barn blir sådär dålig återigen...

Och att längtan till vår och värme är extra stor nu är lätt att förstå!

Skickar stora kryakramar till er alla!

Lena
Skickar stora krya på er kramar. Inget roligt när det tar omtag.
Anonym sa…
God bedring til jer! Nu MÅ foråret da snart komme og give noget ny energi! Håber at det allerede går lidt bedre i dag :-)
Nej men fy så trist.Stackars lilla F.Hoppas verkligen att det vänder snart för er och att ni blir friska.
Kramar till er.
Laila sa…
Å så tråkigt! Främst att F blivit sjuk igen men också att sorkarna anfaller! Förstår att ni går på knäna!
Kram/Laila
Lisa sa…
Nämen fy, både för influensa och åkersork :-( Trist med såna där marodörer. Ett av de där åren när vi fick så mycket snö så räckte ju haren upp till nedersta grenarna på alla småträd här och försåg sig gladeligen med bark och kvistar, fy så det såg ut ! Har sett högar efter någon sork eller mullvad i en av perennrabatterna i höst, vågar inte ens tänka på hur det kan se ut där till våren :-o Det är tur det finns härliga sommarbilder att drömma sig bort till som tröst :-) Tack för din hälsning hos mig ! Krya på er och ha en bra vecka !
Lisa/Lisas trädgård
Skickar lite bloggkramar från en annan småbarnsmamma. Det är tufft när barnen är så där sjuka och man aldrig blir riktigt bra själv. Stor kram!
Anonym sa…
Men kära vännen! Hoppas, hoppas ni blir friska snart! Just nu känns det som om hela världen är sjuk i olika krämpor. Tur att du har fina sommarblommor att drömma om.
Varma krya-kramar!
Anita sa…
Nej men usch då ... idag är det onsdag och jag hoppas innerligt att ni mår bättre nu, framförallt att F:s höga feber gett med sig. Två influensor efter varandra. Det är ju verkligen höjden av otur.

Krya-på-dig-kramar
Anita

PS! Känner igen det där med sorkarna. Jag såg hål i snön för några dagar sedan och ser med bävan fram mot hur rosorna kommer att se ut i vår ...

Populära inlägg