Plötsligt händer det - Blommig Fredag!

För fem år sen fick jag några plantor av gul Lejonsvans från en kvinna i Visby. Hon berättade att det tar tre år innan de blommar. Förra året var år 4 i rabatten och inga blommor så i våras grävde jag bort dom. Bladen tog över och de var inte så himla roliga. Ett svagt ögonblick så bestämde jag mig ändå för att spara tre små rosetter. Kanske kände de på sig att nu var det fara och färde för i juli bestämde de sig för att visa sig i all sin prakt!



Ska bli spännande att se om de kommer igen nästa år!


Nästa fredag är temat - Färgbomb!

Kommentarer

Har upplevt lejonsvans i sin miljö på Kreta en vår då jag vandrade där. Stora områden, det var imponerande.
Trevlig helg!
/Anette
Unknown sa…
Tålmodighet er en dyd:) Moro at den ville komme likevel.
En sådan hade jag i trädgården också för en del år sen. Den blev för stor tyckte jag så nu är den borta fast den är ju lite speciell
Inger sa…
Gillar den jättemycket, tur att du sparade några.
Kram
Kan inte så mycket om den men fin verkar den vara av dina bilder att döma. Har också upplevt att det ibland kan hjälpa med lite 'hot' för att få växterna att blomma.
Trevlig helg!
Birgitta
Lotta sa…
Riktigt läcker. Ibland är det bra med svaga ögonblick.
Ha en fin helg!
Tålamod...Plötsligt händer det!
Fin fredag och helg! / Birgitta
Anonym sa…
Lejonsvansen är jättefin, vilken tur du sparade några plantor! Själv väntar tar jag fortfarande på att min planta ska börja blomma... Men en annan växt bestämde sig plötsligt för att visa sig i all sin prakt, glädjer mig åt det.
Ha en fin helg!
Kram Kristina
Lotta sa…
Du vet att den som väntar på något gott kan inte vänta för länge! Vilken mild och fin gul färg de har! Ha det bäst! /Lotta
Så fin den är, vilken tur att du sparade några plantor och att du fick belöning för all väntan.
Ha en fin helg
Kram Maria
Lejonsvansen, en växt jag stött på flera gånger i sommar och lärt mig, men visste inte att den är så seg på att komma igång. Bara att gratulera och det är tydligt att man aldrig ska ge sig.

Allt gott
Anette
Så roligt när man sparar, väntar, väntar, väntar och... får se!
Allt gott!
/Katarina
Martas rike sa…
Jaha, tre år, det förklarar saken. Det visste inte jag. Min planta var så klen, så den åkte ut bara efter ett år.
Synd, inser jag nu.
Hälsar
Marta
Merja sa…
Det gäller att ha tålamod med vissa sorter. Tur du hotade lite;)) Fin och speciell!
Ha en bra helg!
Maggan sa…
I bland så beter sig växterna på ett sätt som man inte riktigt förstår för oftast när man har gett upp så då kan det ske.Det gäller att vara rustad med ett bra tålamod för det är ju så otroligt roligt när det plötsligt då händer.
Din växt var ju värd att vänta på minsann./Margareta
Anita sa…
En riktig snygging tycker jag som gilla blekgult. Växter är märkliga, jag är övertygad om att dom anar att nu måste dom faktiskt bjuda till lite. Mina hibiskusar, som ständigt hotas att kastas, brukar till och med producera helt nya färger på blommor när jag börjar gå omkring dom och muttra om att "nu ska jag nog slänga er".

Önskar dig en fin helg!

Kram Anita
Maribel sa…
Tur att du inte tog bort alla, den har en fin ljusgul färg.
Ha det fint!
Flotte bilder av løvehalen !
Jeg fikk en i sommer, og er også spent på om den dukker opp neste sommer :-)
Ha en fin dag. Eirin
Marit sa…
Så fin den gule løvehalen er! Jeg har ikke sett den varianten før. God helg!

Klem, Marit
Aud sa…
Så vakre de er! Verdt å vente på :-)
Anni sa…
Men tänk att du sparade några rosetter - som om du inte helt hade gett upp ännu. Och nog var den värd att vänta på - så fin gul färg. Dem ser mjuk och gosvänlig ut, inte ofta man säger det om en blomma!
Åh, så fina!! Mitt ha-begär för dessa väcktes när jag såg dem i en Claus Dalby-bok för några år sedan och sedan dess har jag dessutom sett dem live hos vänner (ännu finare i verkligheten!). Vilken tur att du sparade några, nu får du vårda dem ömt!
Kram
Elin
Den är så fin! Vilken tur att du sparade några plantor.
Ha en fin helg!
AnnA sa…
Hej&godnatt!
Skriver och publicerar i sista minuterna på Blommig Fredag - så det kan bli!
Lejontassen finns hemma hos oss med, och är en originell blomma i rabatten, men läcker i sitt utformande. Väldigt fint gestaltad genom din fotolins.
Trevlig helg!
hälsn
AnnA+
Vilken söt! Det sista som sviker än är hoppet! Trevlig söndag och vecka! Kram Ewa :)
Veronica sa…
Jag hade också ett par som bara visade blad år efter år och år fyra så tog den där hemska barfrosten för några år sedan död på den. Fick aldrig se den blomma!

Det var synd :(
Verkligen en skönhet!

Kramar
Vad spännande! Vad innebär blommig fredag? Får vem som helst vara med?
De är så fantastiskt fina. I Karlskrona har kommunen fyllt flera stora område i centrum med dessa gula underverk och de verkar trivas bra i offentlig miljö. Kan det vara så att det pysslas för mycket i privat trädgård ?

Populära inlägg